Forandringer tester det bestående

Forandringer tester det bestående

- og ansporer kreativiteten

Udsigten over værkstedernes liv har ændret sig i de seneste par måneder, når jeg ser det med briller som økonomisk rådgiver. Det, der startede som en sygdomskrise med frygt for at smitte og blive smittet, pegede hurtigt i retning af en økonomisk krise, som vi ikke kender omfanget af endnu.

Krisen har påvirket kundernes købsadfærd med øget behov for tryghed og fokus på det nære, samt større usikkerhed om fremtidens forbrugsmuligheder. Derudover er der også en risiko for, at den påvirker kundernes betalingsevne. Det er derfor vigtigt at have uændret god fokus på indtjeningen på værkstedet og ikke forsøge at afhjælpe kundernes utryghed med flere tilbud og rabatter, fordi det ikke er grunden til faldet i omsætningen.

Mange værksteder har valgt at hjemsende medarbejdere med lønkompensation. Nogle overvejer også, om der kan være hjælp at hente til dækning af faste omkostninger og tabt omsætning i de hjælpepakker, som er lanceret. Det har givet et øget pres på dagligdagen på værkstederne for at kunne producere effektivt og et øget behov for ajourført bogføring for at have øjeblikkeligt overblik over økonomien på værkstedet.

Jeg ser en tendens til, at de værksteder, som i forvejen er godt lokalt forankret, dvs. de har godt styr på procesforløbet og digitaliseringen, er blevet mindst berørt.

Her tænker jeg på værktøjer såsom Facebook profilering af værkstedet og mulighed for online-booking. Ligeledes en afklaret arbejdsdeling på værkstedet, der giver et effektivt procesforløb og herunder fuld integrering af de digitale muligheder, som au2office giver. Elektronisk arbejdskort, indlæsning af varekurv, brug af tekstarkiv til beskrivelse af det udførte arbejde og dermed hurtig fakturering med mulighed for kontant betaling og gode rykkerprocedurer, er blot nogle af de funktioner, der hensigtsmæssigt kan benyttes for optimering.

Vores nyeste tiltag med hjælp til værksteder under au2office paraplyen er au2office bogføring. au2office bogføring er baseret på 100% digitalisering af bogføringen, så det ikke er afhængigt af fysisk nærhed med bogholderen. Det er struktureret, enkelt, pålideligt og billigt. Det sikrer, at bogføringen altid er ajour og giver derfor et bedre grundlag for at agere hurtigt, når vilkårene for værkstedet ændrer sig.

Per Hebbelstrup
Økonomikonsulent